idaifvrig

Alla inlägg under september 2010

Av Ida - 21 september 2010 10:37

Jag gillar att lyssna till låtar instrumentalt, då får man höra mer vad de egentligen spelar bakom all sång. Som i denna låt; när de plockar bort the vocals så hör man hur genomarbetad låten ändå är (det är den ju med vocals också), när man hör alla gitarrackord, bas, och trummor. Med vocals hör man inte alla dessa "detaljackord", eller vad jag ska säga. Ni ska få höra. Lyssna noga nu på alla dessa små "detaljackord"!



Ciao!

Av Ida - 20 september 2010 23:04

Det började med ett telefonsamtal. Enrique (min värdbror) pratade allvarligt i telefonen med Lola och Carmen (min värdmamma och värdsyster) efterföljande med allvarliga miner. Alla var gravallvarliga. Enrique lade på, men fick snart ett nytt samtal. Han pratade med polisen.


Hans kompis hade varit ute och sprungit och så pang, bom, hade han fallit ner på gatan, medvetslös och han hade tagits till sjukhuset i Marbella (det var där han fallit ihop). Enrique pratade och lade på. Tydligen var situationen "muy crítica" (mycket kritisk) och det var "muy malo" (mycket dåligt). Så åker Enrique och en kompis till honom iväg till sjukhuset.


Vi alla väntar här hemma och så tillslut ringer Carmen Enrique och det blir direkta besked: Enriques kompis dog. Han dog. 24 år gammal. Jag kan inte fatta det, och hur är det då för dem som stod honom nära? Kompisen hade varit här för några dagar sedan, jag och Anna såg honom, Enrique presenterade honom för oss. Och nu är han död.


Enrique kom nyss hem. När bilen rullade in på gatan tänkte jag och Anna att det var bäst att avdunsta så att han fick vara ifred. Vet inte om han sitter och gråter nu, kan väl tänkas, men jag tänker inte gå ner och kolla. De får vara ifred.


Det är så tragiskt. Och vad ska nu hända med Enrique? Han var så himla glad och sa jämt "Hola! Qué tal?" Och han var så trevlig och hjälpsam och ba: "Om ni behöver hjälp (med läxan) så ropa bara på mig (han sade det till och med två gånger, han verkade riktigt mån om att han skulle hjälpa oss om vi ville ha hjälp)." Hur ska han vara nu då i fortsättningen? Nedstämd, "oleende", ledsen ...? Känns tråkigt. Men nu ska jag inte vara så ego. Han har ju förlorat en nära vän, så han måste ju få vara ledsen.


Varför, varför, varför skulle detta hända?

Av Ida - 20 september 2010 13:09

Blir så less när det blir missförstånd mellan spanskalärare som pratar spanska och elever som pratar svenska, när lärarna tror att man inte kan bara för att man inte kan säga saker ordentligt på spanska. Var det någon som hängde med nu på mitt missnöje? Ok, jag kan inte prata flytande spanska, jag kan inte säga allt på spanska, men jag VET att man säger elijo, eliges, elige, elegimos, elegís, eligen. I know! Men när jag typ sa att det var så, så trodde hon typ att jag inte visste att det var så och började då med att förklara att det typ är så, men hon var till och med osäker och jag försökte förklara att jag var absolut 100% säker på att det var så ... ÅH!


Sorry. Älskar spanska, men när det blir sådär blir jag riktigt less.


Nu väntar spanska: konversation, med samma lärare ... Jaja, lära sig spanska lär man ju göra tillslut ...


Ciao!

Av Ida - 19 september 2010 20:45

Alltså denne lille 3-åring är fööör söt! Snackar flytande spanska och är sååå cool :P Jag diggar honom helt! Han vill alltid komma över på vår terass och här i veckan frågade han till och med efter Anna och mig :P Van att posera framför kameran verkar han också ...:P


Hans namn är inget annat än det otroligt fina spanska namnet PABLO. =)


    


Ciao!

Av Ida - 18 september 2010 19:27

Hola!


Idag har vi varit på stranden som sagt och det gick riktigt bra att plugga på stranden! Mitt nya sätt att få in saker i skallen --> det blir riktigt kul att plugga, då man liksom har nåt att läsa då man ligger och solar. Solar ja. Det var den lilla grejen. Jag. Blir. Inte. Brun! Vad är det för fel på mina pigment? (Can you answer that question mum&dad? Det är ert fel! Skoja ba ;P) Men vet ni vad jag blir istället? RÖÖÖÖD! Kul. (NOT) :P Men jag lever med vetskapen om att det en dag kommer att omvandlas till brunt, så det är lugnt. Haha, är så van att bränna mig nu, så jag tänker inte på att det liksom bör göra ont längre :P Det kanske är bra :P


Brände mig iaf ordentligt på benen, trots att jag smort in mig rejält med solskyddskräm. Ok, nog om min röda bränna nu. Nedan har jag spelat in en liten video! :P Det är på stranden, som ni kanske kan se :P Det är också en bild på det återkommande inslaget i mina strandvistelser: Magnum Double Chocolate. Måste vara världens godaste Magnum eller nåt. Chokladglass överdragen med först ett lager chokladsås och sedan ett lager choklad på det. Rekommenderas starkt! (OBS! Finns inte i Sverige. ;P)


Ha det guld! =) Kram!


P.S Spanjorer fortsätter gasta "Hola guapa"  (Hej söta tjej, typ) till oss vart vi än vänder oss. Det måste vara något med den svenska/skandinaviska genen som slår all in i Spanien alltså ;P D.S


  


Av Ida - 18 september 2010 12:13

Det lät inte illa va? Nej men idag hade jag och Anna tänkt bege oss till stranden :P Det blir till att bada och sola + att vi tänkte plugga (det var 2 flugor hittills) :P Sedan tänkte vi nog ta en sväng förbi nån affär och se om de har nåt intressant, jag är lite halvt ute efter ett par shorts, men vi får se vad min ekonomi säger om det. (Den 3e flugan :P) ;P Men det ska nog gå bra - jag har typ inte köpt något den här veckan, bara för 3,6 euro. Pretty good uh? :P


Nej, nu ska jag dra ihop mina skolböcker och dra på mig bikinin, så ger vi oss iväg sedan. :P


Ha det guld!


     2 underbara småsyskon :P Love ya! <3

Av Ida - 18 september 2010 01:33

Wohoo! Nu har det äntligen hänt! Jag har skaffat mig en ny header! All tacksamhet går till Anna som är mer teknikkunnig än mig och guidade mig hela vägen genom tillverkning och design, även om jag, tufft nog, fick stå för valet av bilder och text =)


Men visst blev den snygg!? Gud vad nöjd jag blev! ^^


Kram!

Av Ida - 17 september 2010 16:52

Ok, nu blev vi inte träffade av blixten rent så, men det var värsta åskovädret inatt alltså! Jag har aldrig varit så rädd för åska i hela mitt liv! Om man är rädd för åskan i Sverige, om man tänker att: usch vad otäckt det låter med åskan (i Sverige), då får man sig en chock vill jag lova, när man hör det här i Spanien.


Jag vaknade av att det mullrade lite sådär halvmycket. Tänkte först ba: Är det nån bil eller är det åska? Det regnade ute så fick ganska snabbt klart för mig att det var åska. Försökte somna om, men det gick inte, och hela tiden tilltog åskan i styrka. Tillslut var det ashöga och aslånga muller som fyllde hela rummet, hela Mijas Costa typ! Så kom jag på ba: "Ut med sladdarna ur kontakterna!" Som tur är har jag bara en, så jag ba (i lite halvpanik, för jag var riktigt rädd för åskan då, ni skulle ha hört den!) drog ut den och så efter nån minut så kom VÄRSTA SMÄLLEN. PANG!!! sa det bara. Först lystes hela rummet upp av blixten och så nån sekund efter ba: PANG!! Hur. Läskigt. Som. Helst. Åskan måste ju ha varit precis ovanför Mijas Costa alltså. Asläskigt.


Så fortsatte det, först lyste blixtarna upp hela rummet (det gick inte att undgå någon blixt inte) och sedan efter några sekunder kom värsta åskdånet. Jag gick in till Anna ett litet tag och vi låg där bredvid varandra i hennes säng och var allmänt rädda, men sen så for åskan förbi och det blev lugnt igen. Då gick jag in till mig och somnade om.


Senare på natten (eller tidigare på morgonen) åskade det mer, men det var inte lika illa som förut, så jag vaknade bara till och låg vaken i några minuter, sedan somnade jag om igen.


Så vaknade jag denna fredagsmorgon och, tro det eller ej; solen sken! Men det blev halvmulet sedan och efter skolan gick jag hem i regn, men, men. Nu är solen tillbaka och jag och Anna ska nog gå till el Supermercado för att köpa lite godis, vi tänkte se på film ikväll. Plugg har man redan upp över öronen, men tänkte ta det lite lugnt ikväll. Hade tänkt göra svenska, men annars tar jag det lite lugnt :P


   Bilden är inte från nattens åskväder, men det såg säkert ut såhär. Jag vet inte --> vågade inte kolla ut genom fönstret hur det såg ut nämligen, haha ;P;P


Ciao!



www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards