idaifvrig

Alla inlägg den 20 september 2010

Av Ida - 20 september 2010 23:04

Det började med ett telefonsamtal. Enrique (min värdbror) pratade allvarligt i telefonen med Lola och Carmen (min värdmamma och värdsyster) efterföljande med allvarliga miner. Alla var gravallvarliga. Enrique lade på, men fick snart ett nytt samtal. Han pratade med polisen.


Hans kompis hade varit ute och sprungit och så pang, bom, hade han fallit ner på gatan, medvetslös och han hade tagits till sjukhuset i Marbella (det var där han fallit ihop). Enrique pratade och lade på. Tydligen var situationen "muy crítica" (mycket kritisk) och det var "muy malo" (mycket dåligt). Så åker Enrique och en kompis till honom iväg till sjukhuset.


Vi alla väntar här hemma och så tillslut ringer Carmen Enrique och det blir direkta besked: Enriques kompis dog. Han dog. 24 år gammal. Jag kan inte fatta det, och hur är det då för dem som stod honom nära? Kompisen hade varit här för några dagar sedan, jag och Anna såg honom, Enrique presenterade honom för oss. Och nu är han död.


Enrique kom nyss hem. När bilen rullade in på gatan tänkte jag och Anna att det var bäst att avdunsta så att han fick vara ifred. Vet inte om han sitter och gråter nu, kan väl tänkas, men jag tänker inte gå ner och kolla. De får vara ifred.


Det är så tragiskt. Och vad ska nu hända med Enrique? Han var så himla glad och sa jämt "Hola! Qué tal?" Och han var så trevlig och hjälpsam och ba: "Om ni behöver hjälp (med läxan) så ropa bara på mig (han sade det till och med två gånger, han verkade riktigt mån om att han skulle hjälpa oss om vi ville ha hjälp)." Hur ska han vara nu då i fortsättningen? Nedstämd, "oleende", ledsen ...? Känns tråkigt. Men nu ska jag inte vara så ego. Han har ju förlorat en nära vän, så han måste ju få vara ledsen.


Varför, varför, varför skulle detta hända?

Av Ida - 20 september 2010 13:09

Blir så less när det blir missförstånd mellan spanskalärare som pratar spanska och elever som pratar svenska, när lärarna tror att man inte kan bara för att man inte kan säga saker ordentligt på spanska. Var det någon som hängde med nu på mitt missnöje? Ok, jag kan inte prata flytande spanska, jag kan inte säga allt på spanska, men jag VET att man säger elijo, eliges, elige, elegimos, elegís, eligen. I know! Men när jag typ sa att det var så, så trodde hon typ att jag inte visste att det var så och började då med att förklara att det typ är så, men hon var till och med osäker och jag försökte förklara att jag var absolut 100% säker på att det var så ... ÅH!


Sorry. Älskar spanska, men när det blir sådär blir jag riktigt less.


Nu väntar spanska: konversation, med samma lärare ... Jaja, lära sig spanska lär man ju göra tillslut ...


Ciao!

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards