idaifvrig

Alla inlägg under december 2014

Av Ida - 23 december 2014 09:13

Är i Wellington nu. Kul, men tråkigt att lämna Kiwi Experience-gruppen vi åkt med i typ en vecka nu, men vi vill fira jul på ett ställe där vi kan slappna av och inte måste stressa upp till en buss som går klockan 07.00 Wellington är mysigt, 1000 gånger bättre än Auckland! Hittills har jag gillat Taupo bäst - supermysig liten stad. Wellington har fina vikar och gröna berg och kullar runt omkring. 

 
Önskar jag hade skrivit lite mer här på bloggen, då hade även jag kunnat få koll på allt. Dagar, städer och hostel mixas liksom ihop nu och jag har svårt att hålla koll nu på vilket ställe vi stannade vid först, då allting går som ett löpande band och aktiviteterna avlöst varandra i typ 11 dagar nu.
 
För elva dagar sen påbörjade vi alltså Kiwi Experience, som är en tour som går landet runt. En hop-on-hop-off-buss som kör till olika städer varje dag och som hjälper en att ta sig till aktiviteter runt om i landet. Som ex. grottutforskande, fallskärmshoppning och vandringar. Det har varit grymt!
 
Om ni (läs jag) har tur, hinner jag kanske skriva lite om lite äventyr jag gjort, haha. Men tills dess får ni ha det bra!
Av Ida - 19 december 2014 06:44

Alltså hallå hallå hej!


Jag har hoppat fallskärm! Så himla underbart! Världens bästa väder, soligt och klart och man såg ALLT. Fritt fall i 1 minut och sedan ca 3 minuter fallskärmsseglande ned till marken. Åå det var så bra! Det var tveklöst en av de bästa sakerna jag gjort i hela mitt liv, no kidding. Nu kan jag seriöst dö lycklig.

Av Ida - 6 december 2014 10:04

Hallå hallå!

 
6 december idag - helt galet vad tiden går fort nu. Idag har vi brunchat och sett på bio (The Hunger Games: Mockingjay!) med Mel, vår räddande ängel förra helgen ni vet? Vår kära aussie friend. Brunchen var god och filmen var grym, wow, sången där i typ mitten alltså ... Ni som sett den fattar ju vad jag menar. 
 
Har precis avnjutit en fantastiskt god middag bestående av tacos, som Lovisa och Sara lagade till. De skämde bort mig med både matlagande och diskning, medan jag fick vila. De tyckte väl att jag såg ut att behöva lite vila och indeed I did. Ikväll blir det nog en sväng in till Sydney CBD igen.
 
Å vad jag älskar att vara här hörni. 
   
Av Ida - 5 december 2014 14:00

Alltså by the way. Ni skulle varit här igår kväll. Vilket åskväder! Ashäftigt! Blixtrarna bara avlöste varandra och det var så ljust - hela himlen lystes upp av blixtar. Och då och då blev det riktiga blixtar (alltså formen), typ 3 på samma gång och WOW vad coolt det var. Vi stod länge under våra paraplyer utomhus i ösregnet och bevittnade skådespelet och försökte filma det hela. 

 
Det har åskat och regnat nu en del nätter här i Sydney. Och det känns  i luften för det är så himla fuktigt och varmt. Vid varje blixt blir det som lite avspänning i huvudet - helt sjukt att så små partiklar kan skapa ett så stort fenomen som åska och blixt. 


Av Ida - 5 december 2014 13:57

Tjena tjena!

 
Idag har vi varit till Miranda, till ett köpcenter där. Vår vistelse varade i kanske 1 timme innan vi hoppade på nästa tåg till Newtown, där vi gick på musikal! Såg affischen på ett hostel i söndags och köpte biljetter. "Sweeney Todd - The Demon Barber of Fleet Street" var det som visades och den var SÅ BRA. Newtown är ett område utanför Sydney, lite likt Melbourne (säger kanske inte er så mycket, men tänk Göteborg + art/trash kind of style) och teatern var ganska liten. Scendekoren var minimalistisk men oerhört smart och genomtänkt! Det var designat efter ett 1800-talistiskt London. Musikalen började och fantastiska skådespelare med lika fantastiska röster tog oss igenom en tre timmar lång föreställning som följde filmens manus till punkt och pricka. Fantastiskt eftersom jag älskar filmen! Supercool musikal. Tyvärr fick man inte ta kort under föreställningen, så jag har inga bilder.
 
Imorgon ska vi ha en heldag med Mel, vår räddande ängel i bostadsbristen ni vet? Kommer förmodligen bli asgrymt då hon är energin och positiviteten själv.
 
Hoppas ni har det grymt ni med!
 
Hejdå!
 
Av Ida - 3 december 2014 11:07

Ja, alltså, haha, glömde ju som skriva att resterande åtta dygn (som vi inte bodde hos Mel) bor vi på hostel. Två hostel fick lediga platser, vilka vi knep fort som attan. Så nu bor vi ca 10 minuter med buss utanför Sydneys stadskärna. 

 
Sydney är coolt! Härlig stad! Det finns mycket att göra, det är en fin stad med en bra feeling och transportnätet med tunnelbanor, tåg och bussar är faktiskt extremt välordnat. Det är en väldigt stor stad.
 
Så, här trivs jag. 
 
Sara kom ju då till Sydney i måndags och idag har vi alla tre åkt till Katoomba för att se The Blue Mountains. Idag har vi sett The Three Sisters - riktigt fint! Sök på Google vetja. Nu tar vi det lugnt på ett hostel här i Katoomba, det fräschaste hittills tror jag, riktigt najs.
 
Snart ska jag sova. Vi höres!
Av Ida - 3 december 2014 10:18

Hejhej!

 
För att berätta lite mer om Melbourne så var det en allmänt cool, men förvirrande stad. Lite likt Göteborg på nå vis, fast större. Spårvagnar överallt och trafik så det sjöng om det, men vi överlevde! Svårt att tro, jag vet. 
 
Konst verkar ju vara det som gäller i Melbourne, liksom kläder. Det var typ Street Style:ish, hippa kläder, typ ... Ja men tänk Göteborg.
 
Vi besökte ett gammalt fängelse, träffade Lovisas kusin, gick på kvällsmarknad och körde the great ocean road som jag sa. Vi var också på IKEA (mys!) och hag köpte pepparkaksdeg och bakade under natten pepparkakor i huset som vi bodde i. Sen freakade vi lite. Eller rätt mycket. Varför? Jo, som vanligt satte vi oss ner och skulle kolla på hostel Sydney - inte tusan fanns det nå lediga hostel inte! Icket! I hela Sydney! Storstad+festival=inga hostel. Vi hade flyg till Sydney, men där tog det liksom stopp. Jag såg framför mig att vi skulle få sova nio nätter på flygplatsen, MEN(!), det löste sig.
 
Vi hade lärt känna en trevlig sydneyinna, Mel, under vår Fiji-resa. Och hon bjöd in oss att bo hos henne! Eller hos sin mormor egentligen (suuuupertrevlig!). Så de skämde bort oss i nästan ett dygn med härlig frukost, TV-tittande (när senast?! Sen Sverige!) och en trevlig kvällsutflykt till vackra Cronulla. Oj, tjeena alltså. Nästa gång ni åker till Sydney, bo hos dem! Skulle jag vilja skriva, men jag kan ju inte bara bjuda in vem som helst till dem, ni får helt enkelt lära känna en egen Sydneyinna! :p
 
Första gången jag verkligen fått nytta av internationella kontakter/vänner. All heder åt fina Mel och hennes mormor.
 
           

Av Ida - 2 december 2014 14:31

Vi har kört bil! På fel sida! Eller ja, på rätt sida, men vänster sida. Det gick bra! Våra ledord under roadtrip:en var: "Höger, fast vänster". Alltså: blinka med högerhanden (vet ni hur många gånger jag slog på vindrutetorkarna eller? Typ 17225 gånger eftersom jag hela tiden ville att blinkersen skulle sitta på vänster sida om ratten ...) och sedan då alltid köra på vänster sida, svänga in i vänster körbana i korsningar, köra till vänster i rondeller osv. Rondellerna var aldrig nåt problem, det som var helt klart svårast var att känna av rätt placering på vägbanan. Hur som helst så tog vi oss alltså längs Australiens sydkust, och det var hur.fint.som.helst
Speciellt The Twelve Apostels, som var som typ stora klippor med hav runtomkring sig och vit stränder och ...äsch, sök på Google så ser ni. Asfint i alla fall. Och solen var på nedgång och ja, helt fantastiskt. 
 
Körde tillbaka till Melbourne samma kväll, och ut till flygplatsen. Vi sov några timmar i bilen, lämnade in vår fina pärla till bil, och tog sen flyget till Sydney.
 
Fortsättning följer.

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards