idaifvrig

Alla inlägg den 5 februari 2010

Av Ida - 5 februari 2010 21:31

Hej!


Nu kommer ett litet kvällsinlägg om  ---> Ö-vik! Jag kände bara helt plötsligt att GUD VAD JAG ÄLSKAR Ö-VIK!:D:D Nu är staden som en enad enhet som gör någontiong för staden i och med melodifestivalen med mera: det är uppträdanden och andra anordningar i staden som ger en sammanhållning som nästan går att ta på.


Dessutom, som pricken över i:et, så var resans mål i kvällens På spåret just Örnsköldsvik och jag kände mig riktigt stolt som Ö-viksbo. Därmed vet jag inte vad Fredrik Lindström och de andra stockholmarna har fått för sig; Fredrik Lindström (domaren i På spåret, som är mer eller mindre känd för att kunna härma Sveriges dialekter) skulle då alltså härma Ö-viksmål, och det gick ju, ursäkta mig, åt skogen! Svårt att skriva uttalet, men det var mer likt överdriven stockholmska eller dalländska än Ö-vikska. Typ så här: ÖÖÖ-vik (otrolig överdriven betoning på Ö:et). Det var ju jättemärkligt tyckte jag, då det är ju precis tvärtemot stockholmarna, som lägger betoningen på första stavelsen,medan vi här uppe i Örnsköldsvik lägger betoningen på andra eller sista eller hur det nu blir. Alltså, nu är det inte en generalisering att vi alltid lägger betoningen på andra eller sista stavelsen och aldrig första,för nog lägger vi också betoningen på första stavelsen ofta, men då med ett annat "ljud" än vad stockholmarna gör, men alltså: på Ö-vikska ska det vara: Ö-vik med en smal betoning på Ö, inte överdrivet brett eller vad nu i himmelsens namn som Fredrik Lindström uttryckte. Läs på mer om Ö-viksdialekten nästa gång! :D:D


Dessutom känns det som om Örnsköldsvik börjar komma lite mer på världskartan nu; Melodifestival, Star Wars-utställning, MoDo-hockey och dess numera eller hemkomna NHL-hjältar (fast de har ju förstås varit bidrag ett ganska så långt tag) et.c, et.c


Ok, detta kanske kan kallas skryt tycker ni som inte bor i Ö-vik (haha, nej kanske inte skryt), men alltså jag kände mig plötsligt så otroligt stolt över stora lilla Ö-vik och hoppas att ni som inte bor i Örnsköldsvik kommer och hälsar på oss någon gång! För Ö-vik välkomnar er hjärtligt!


ÄLSKA ÖRNSKÖLDSVIK! <333


  

Av Ida - 5 februari 2010 18:31

Halloj halloj hela Sverige (och andra med om så äro)


Idag hava jag färgat mitt hår -igen. Eftersom det bidde fail förra gången. Ewelinas (min trevliga kompanjon till bästa kompis:D) mamma färgade håret på både mig och Ewelina. Denna gången blev det bra:D Eller ja, det blev dock lite orange denna gång också, liksom förra gången, med det blev ändå helt OK, tycker jag. Det får duga:D:D Det är nog omöjligt att göra det ännu en gång utan att förstöra håret, så ja, that´s the case.


Annars har jag gjort lite allt möjligt utom att plugga, vilket var det enda jag BEHÖVDE göra. Igår var jag på stan och köpte absolut ingenting, förutom mat då, kul kul ...:D  (skall nämnas att vi är lediga både torsdag och fredag denna vecka, nice va?!) Nej men, det var lite kul iaf, för Jessica Andersson var på Oskargallerian där det för övrigt hela dagen var schlageryra, då Örnsköldsvik ska stå som värd för Melodifestivalen deltävling 1! (Pappa var ljudtekniker så kunde ju vara ganska nära the happening i gallerian, haha:D) Helt otroligt:D Jag är rakt stolt äver kära Ö-vik <3 I alla fall så hade jag inte fått tag på någon biljett, hur mycket jag än ville gå, trodde att det skulle bli till att sitta hemma i TV-soffan och titta på Melodifestivalen i min egen hemstad, men då skedde miraklet! I morse, eller OK, klockan var ju faktiskt 12, men iaf, så väcktes jag av att telefonen ringde, och det var en kille som jag lite halvt känner eller vad man ska säga, som däremot är en nära vän med min bästa kompis Ewelina. Han jobbar på en tidning i staden, och de hade fått gratisbiljetter till själva Melodifestivaldagen, real liksom, inte genrepet eller något. Och då var han så underbart snäll att han gav bort en till mig och en till Ewelina! Vi ska sitta långt fram, på parkettplats! We call you TB: Tack TB för biljetterna, you´re the best! Så imorgon blir det Melodifestival. Nice nice!


Nej, nu ska jag ta och fixa fredagsmys uppe i vardagsrummet med lillebror.

Ha, det nice!


Nu är det fredagsmys... Nu är det slut på veckan, det är dags för fredagsmys!


  

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards