idaifvrig

Alla inlägg den 21 februari 2010

Av Ida - 21 februari 2010 17:13

Tjoo! Dagens dag är utsedd till PLUGGDAG, vilket såklart innebär att PLUGGA. Bläää! Just nu orkar jag inte, men jag måste faktiskt mer eller mindre; (liksom jag nämnde igår) så har jag 5 prov + en massa övningar med kören, då det är konsert på söndag. Hur ska man hinna plugga till alla prov? Jo, det måste ske idag. Problemet är bara att jag inte fattar ett SKIT av biologin. Det bara går runt i skallen. Hör på det här: "Varje kvävebas anländer hopfogad med en sockerenhet och tre fosfatenheter. En sådan här struktur kallas för nukleotid. Nukleotider radar upp sig längs DNA i den ordning som bestäms av den komplementära bassekvensen hos DNA." Men alltså. Vadå 1 sockerenhet och 3 fosfatjoner? Vad i hela fridens namn är den komplementära bassekvensen hos DNA? Fattar ni någonting? Om ni gör det; please tell me!


Inte har pluggningen gått bättre av att min kära högt pratglada lillasyster och hennes två lika högljudda kompisar levt om som ett gäng bufflar som inte sett mat på flera dagar (hmm...liknelsen failade lite grann, men ni fattar nog ...:D). Det är kul att de har roligt, men i studerandets stund är det inte lätt. Sedan begav de sig alla tre ut för att hugga en julgran. Ja, ni hörde rätt: julgran. De ska fira lilla julafton. Det för att Kajsa, en av Emmas (min lillasyster) kompisar är här för första gången sedan hon och hennes familj flyttade till Skåne i augusti förra året. Så nu måste julklapparna delas ut medan hon ändå är här, och det sker då alltså genom just lilla julafton.


Det var det. Hoppas att biologin går in i skallen och så hoppas jag på en annars trevlig kväll (hur nu en kväll full av pluggande kan vara trevlig). Det som är positivt med morgondagens inledande på en späckad vecka, är att MAMMA kommer hem efter 10 (10 långa dagar!) i USA. Längtar efter dig mamma! :D


Kram!


  


P.S EN DAG KVAR! (Tills första tyska-avtentningen) D.S

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards