idaifvrig

Alla inlägg den 19 maj 2010

Av Ida - 19 maj 2010 15:48

Ja, här kommer alltså en liten redogörelse för dagarna i Malmö (ni behöver inte läsa om ni inte orkar, det är mest för att jag ska komma ihåg sedan vad som hände :D):

 

Tisdag: Klockan 15.40 gick bussen ner till Sundsvall, där vi bytte till tåg. Jag och Georgette pluggade matte, men hann inte ens igenom matteboken för det gick så otroligt fort! I Stockholm hittade vi det nattåg vi senare, typ vid elva nån gång, skulle hoppa på mot Malmö. Så gick jag, Georgette och Maja och strosade runt lite på Centralstationen. Bl.a mötte vi upp Georgettes pojkvän och så åt vi chicken nuggets på Burger King. Sedan klev vi på tåget. Sovhytterna var små, men mysiga! Dock så var det hårda sängar. Jag sov sådär. Det var kallt och hårt, men när man väl somnat gick det ganska bra :D

 

Onsdag: Väcktes av tågets personal och en körförälder klockan 06.00 Halvt trött packade vi ut allt ur tåget och stuvade in dem (jag och Georgette) i ett skåp på stationen, bad om en karta över Malmö på Pressbyrån, och begav oss alltså på en vandring mot det någonstans liggande Mikael Elias i Malmö, som skulle ligga på Bergsgatan typ 3. Att hitta till Bergsgatan var lätt, men när vi gick utefter gatan efter hus nummer 3, kom vi fram till nummer 5 och nästa var nummer 1. Liksom ba, va? Ingen trea? Jaja, vi gick tillbaka utefter vägen och där var det! Helt random i ett stort hus, genom en liten dörr på typ tredje våningen var skolan. De var så snälla och serverade frukost åt oss, då vi inte hunnit äta det efter att vi stigit av tåget. Sedan fick vi alltså göra nationella (jag och Georgette) tillsammans med skåningarna ;P Det gick bra; läraren var jättetrevlig och provet var relativt enkelt :D Det var faktiskt ett roligt prov! =)

 

Efter provet begav vi oss tillbaka mot stan där vi mötte upp Maja. Så gick vi på stan i flera timmar, tills vi inte orkade något mer. Då gick vi till Högskolan. Där väntade vi på att körfestivalen skulle börja. Gud vad jag var trött alltså! Jag var sjuk, hade säkert influensa: hostade, var förkyld, alldeles varm och ont i hals och huvud. Gud, ville bara lägga mig ner och sova, sova, sova! Vilade lite grand, men kunde ju inte sova ordentligt ... Så började körgrejen och jag var trött och irriterad på att jag för den onda halsens skull inte kunde sjunga. Därför blev man också irriterad på den äckliga maten (fy, skäms Sverige! Ska ni verkligen

framstå som...ja, detta?!) etc.

 

På väg till skolan vi skulle sova på hämtade jag och Georgette upp våra bagage. Skolan var faktiskt fin och mysig. :D Somnade kanske halv nio på kvällen, var helt död kan jag lova.

 

Torsdag: Vaknade: astrött! Dessutom låg jag i princip på golvet; all luft hade läckt ut ur madrassen, som hade något oupptäckbart hål på sig. Varför ska sådant alltid hända mig!? Gud, trodde att även denna dag skulle bli lika jobbig för att jag var trött, eller vad jag ska säga. Var dessutom sjuk idag också. Efter att vi kommit tillbaka efter att ha ätit frukost, och de flesta andra gick på körgrejs, så fick jag stanna kvar och sova. Körledaren och en till gjorde detsamma. Jag somnade fort och sov i typ tre timmar. Efter det var jag pigg och klarade mig riktigt bra, pigg och glad, de resterande dagarna :D Men iaf, torsdagen. Var ju forfarande sjuk, så jag sjöng ingenting, men orkade iaf vara med på eftermiddagens gemensamma övning. Han som övade med oss var ju lite one of a kind kan man ju lugnt säga ... Tänker inte sitta här och berätta allt som gjorde att han uppfyllde "one of a kind"-kriterierna, men jaa ... Kan faktiskt säga två citat från honom: "Ni är ju helt skadade!" och "Everybody who doesn´t understand that you´re supposed to be quiet, raise your hand!" Ja, ni kan ju döma själva ... (Jo, jag, jag har inte fattat det! Haha, hade nästan lust att räcka upp handen bara för att reta honom ;P)

 

Fredag: På fredagen övade vi med vår körgrupp: Kör i rörelse (det var det jag menade med körgrejs tidigare i blogginlägget :P). Som namnet antyder så rörde vi oss medan vi sjöng. Vi typ dansade. Med sjalar. Kanske låter fjantigt, men tydligen såg det skitcoolt ut, och jag betvivlar det inte! :D Kul var det iaf! Våra körledare till den körgruppen var awesome! Jättesnälla och jätteglada och positiva :D

 

Mitt på dagen gick alla körer ut på torget och sjöng. Det filmades och knäpptes kort - tidningen var där (de hade även varit och skrivit om och fotat Kör i rörelse :D) :D Och några musikanter som spelade till sjungandet. Efter det övade vi i konserthuset. Det gick väl ganska bra och vi fick äntligen reda på vad som var meningen med att ställa oss i köer om tio stycken personer (som mannen som ledde de gemensamma körövningarna, dirigenten hela tiden sa att vi skulle göra). Det var för att vi skulle rymmas på scenen, liksom veta vart vi skulle stå. Hallå, det hade han väl kunnat sagt lite tidigare! (Btw så var det inte ens han som till slut förklarade faktumet, utan det var våra kära Kör i rörelse-ledare, tack till dem! :D)

 

På kvällen var det Körcafé. Det var singstar, disco, med chips och dricka och niciga personer från festivalen. Lärde känna en tjej som kallades Zäta lite grand. Och var liksom lite med hennes gäng från Stockholm. Kul att lära känna människor (även om vi inte riktigt liksom hann "lära känna" varandra, typ värsta BFF:s liksom, haha, men ändå! :D) :D Var typ där till kanske, vad kan den ha varit (?), elva, halv tolv kanske. Då gick vi hem till Västra skolan, där vi sov på madrasser på matsalsgolvet :D

 

Lördag: Frukost förstås, annars förberedelser inför konserten. Genrep i konserthuset, gick väl ganska bra. Åt även lunch där; bättre mat än under övriga veckan, men köttbullarna smakade svavel! (Eller något annat, förlåt för mitt negativa matbetyg, illaluktande ämne som jag vet jag känt lukten av i kemisalen i skolan. Är ganska säker på att det var svavellukt.) Så det fick bli mackor (onyttigt, men gott!) och sedan (efter loads of stress, för vi fick inte mat förrän typ kvart över ett och vi skulle samlas tjugo i två, helt klara för konserten) så var det bara att byta om och träffa de andra tjugo i två, så helt plötsligt var konserten igång. Publiken var en besvikelse. Eller ok, de som kom tackar jag tusenfalt, men alla de tomma platserna; kom igen Malmö! Bättre än så kan ni väl åstadkomma! Det var ju för i hela friden hela Norden som sjöng tillsammans, det händer inte ofta! Fem år tills festivalen landar i Sverige igen, och då är det inte ens i Malmö, utan i någon stad norrut (sa han som informerade staden om ämnet). Jaja, det var kanske lika bra att det inte kom så mycket folk för konserten gick väl sådär. Några fel här och där, för han dirigenten (som var one of a kind) hade inte informerat alla andra körer hur han ville ha det verkade det som, för han fortsatte när våra körledare visade att vi skulle sluta sjunga. Dumt. Men jaja. Våra Kör i rörelse-låtar var roliga att sjunga iaf. Vi sjöng "You and the night and the music", "Mad World" och "Vänskapsbanden". Sjöng faktiskt på finalkonserten, var nästan frisk. :D

 

Litet instick: Vi såg oss i tidningen! Jag var med på en liten bild, syntes lite grand iaf! :D Tyckte att det var ett relativt litet inlägg om oss, för oss var ju denna festival något riktigt stort, men jaja :D Jag antar att vi får vara nöjda. :D

 

Sedan hade vi fått veta att vi skulle få sova på vandrarhem sista natten, i riktiga sängar + att vi skulle få åka buss till centralstationen imorgonbitti. Wohoo! När vi kom till vandrarhemmet så gick de flesta och handlade (på en affär som låg i ett köpcentrum som hette Mobilia tror jag :D Kanske lite oviktigt, men ändå :D), sedan tillbaka på vandrarhemmet väntade vi ca två timmar på beställd pizza, men det var gott iaf, när vi fick den :D Sedan satt jag och Sandra, och senare också Anna, och pratade. I köket var också en italienare, en tysk och en hög med spanjorer (!!!Ida goes fascinated :D Love Spain, spanska och spanjorer!!! :D och tyska också för den delen. Allt fanns liksom där, hela världen ba!! Nästan iaf ;P :D). Till slut kunde vi inte höra varandra, där vi satt och pratade, för spanjorerna var alltför hödljudda. De satt och spelade kort och skrek rakt vad de sade. "Uno, dos, tres!" Haha :D Vi gick upp till vårt rum och efter lite prat där, somnade vi skönt i riktiga sängar :D

 

Söndagen: Vaknade ganska tidigt, städade, gick och åt frukost, åkte sedan till Centralstationen, där vi väntade lite grand innan vi hoppade på tåget till Stockholm. Sov några timmar, och antar att det påverkade att det kändes som om resan gick superduperfort! Bytte tåg i Stockholm mot ett som gick mot Sundsvall. Resan dit gick också asfort (sov några timmar på denna sträcka också. Skulle räkna matte inför NP i matte B, men somnade som sagt ;P). Bytte sedan till buss i Sundsvall och den resan gick även den jättefort. Helt plötsligt var vi i Ö-vik. Wohoo!

 

Det var soligt och varmt i Ö-vik, vilket det inte hade varit en gnutta av i det så söderliggande Malmö. De hade tydligen fått sol precis efter att vi åkt därifrån, men skitsamma, tur för dem, Örnsköldsvik och Norrland är ändå bäst! :D :D <3 Skönt att vara hemma igen. :D Borta bra, men hemma bäst! :D

 

Det var min resa det! Hoppas ni haft det bra ni också, för det har jag haft iaf! :D Bilder kommer senare, kanske imorgon :D

 

Ciao!

 

 

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards