idaifvrig

Direktlänk till inlägg 20 januari 2010

Chokladkaka, l'homme armé och en liten hint:D

Av Ida - 20 januari 2010 21:10

Hej!


Idag har det varit skola som vanligt. Hade spanskalektion och hör på maken! Vi skulle leka en lek där man skulle samla namnanteckningar efter saker som folk har gjort. Ex; "Lagade du mat i förrgår?" Och så skulle man gå runt och fråga folk, och om de hade gjort det så fick man en namnteckning (ja, ni har kanske kört leken). Pris: en kexchoklad. I alla fall så är vi väldigt få i spanskagruppen och man skulle ha hela pappret med namn. Så då sprang jag ner och frågade några som satt i uppehållsrummet, och sedan när jag kom upp hade redan en annan vunnit! Det visade sig att spanskaläraren hade nämnt lite sent att man fick hitta på! Det man svarade behövde inte vara sant! Men alltså hallå?! Får man göra så? Alltså OK. Det gällde en kexchoklad, och jag är ingen dålig förlorare så ok, whatever, men jag är ändå tävlingsinriktad, och jag tycker liksom ändå ...! Hehe, ok. Jag låter som värsta dåliga förloraren, men som sagt så är jag inte det, och det är också omständigheterna runt omkring själva spanskan som gör att jag tycker att det är lite...oordning och fel. Men jaja.


Har också varit på kören idag. Har börjat på en sång/låt skriven av Karl Jenkins som heter l'homme armé. En sång på franska, som vi ska sjunga med två vuxenkörer och orkester (tror jag att det skulle vara) någon gång i vår. Ska bli riktigt kul! Särskilt som jag (som nämnt) älskar språk, så franska blir kul! Det är  värsta låten alltså! Märktig och helgrym!


Jag tänkte idag på hur bra vi har det i Sverige. Hur tur man har att man är född i Sverige. Inget krig. Ordning och reda (om man jämför med vissa andra länder, ni fattar vad jag menar). Frid och fröjd. Bra utbildning, jobb och möjligheter. Sjukvård, poliser, demokrati och låg dödlighet. Medicin (kanske ingick i sjukvårdskategorin, men ändå), religions-, tryck- och uttrycksfrihet, et.c Et.c Alltså förstår ni hur tur man har? Man ska skatta sig lycklig! Tänk på det nästa gång ni uttrycker eller tänker: Gud vad jobbigt! Jag orkar verkligen inte plocka undan från matbordet, eller ja, vad man nu kan tänka sig. Har förmodligen inte ens fattat hälften av hur svårt människor i världen har det, men fick en tankeställare idag av min kompis. GUD VAD BRA VI I SVERIGE HAR DET! (Förlåt, inget ont mot andra bra länder:D) Så, tänk på det!


En annan grej jag just insett är hur otroligt mycket läxa jag har(!). Så, ja, jag borde ta itu med det nu. Ska nog se till att skriva klart LAB-rapporten.


So, tschüss und aufwiedersehen!


P.S Det var någon som tyckte att Sveriges nationalsång skulle vara Roger Pontares "När vindarna viskar mitt namn" istället. Hmm, ja, kanske det! Det är, enligt mig, en mycket bra låt, så varför inte? Fast man kanske inte ska ändra på traditionen med "Du gamla, du fria". Här kommer i alla fall "När vindarna viskar mitt namn" med Roger Pontare:D D.S


 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 20 mars 2015 03:19

                  Äntligen har jag gått Ben Lomond! Har länge varit på min Att Göra I Queenstown-lista, men eftersom det är en hel dags tur dit och tillbaka har jag aldrig kunnat göra det för jag antingen jobbat tider som hindrat det eller...

Av Ida - 14 mars 2015 03:27


  Hittade en länk om Queenstown. Tyckte den beskrev denna stad på ett ganska bra sätt. Hoppas länken funkar --> http://www.stayatbase.com/blog/18-reasons-why-queenstown-is-the-best-place-on-earth     ...

Av Ida - 11 mars 2015 10:29

Har precis ätit kiwi. Är inte kannibal, jag lovar. Innan, i Sverige, var kiwi för mig naturligtvis en frukt. Nu känns det först och främst som en "local"/lokalbo, en person från Nya Zeeland. De kallas ju "Kiwis". Och om nåt är "kiwi", så är det nya z...

Av Ida - 9 mars 2015 10:52

Nåt man tydligt lägger märke till är att jobblivet inte är samma här som i Sverige. I Sverige har man som "undersåte" mer att säga till om, vi kan lättare säga emot eller rent av kaxa mot vår chef utan att lida minsta av det. Känner att det är både b...

Av Ida - 9 mars 2015 10:43

En väldigt intressant insider-information jag kan dela med mig av från jobbet på restaurangen är att när chefskockarna eller chefen och nån utomstående viktig person (ex. en leverantör) på restaurangen där jag jobbar (Pier 19) behöver prata allvar me...

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards