idaifvrig

Direktlänk till inlägg 20 september 2011

INTE OK!

Av Ida - 20 september 2011 16:00

Jag går in i en leksaksaffär och möts då av ETT FETT HIMLA STORT BORD FULLT AV VAPEN!


Leksaksvapen, visst, men de ser EXAKT ut som riktiga vapen. Hade jag sett dem på någon annan plats än i just den där leksaksaffären, hade jag aldrig gissat på att de var fejk. Är det det ni vill förmedla till barn, era himla leksakstillverkare, va? Att krig är kul, skoj, på lek, skitballt. Är ni dumma i huvudet!?


Samma sak med dessa krigsspel. Vad tänker ni med egentligen? "Hahaha, där dog du!! Jag ska skjuta ned dig!" hör man från en femåring till sin kompis/lillasyster/kusin idag. Hur bra är det på en skala från 1-10?


Jag säger inte att alla barn som leker med vapen blir krigare och massmördare - men i och med att vapen säljs, som någonting "bara på skoj" utvecklas en minskad respekt för vad krig för med sig och vad det egentligen innebär att kriga.


Tror ni att barn skulle klaga om det utvecklades en serie av Bamse och hans gäng (det finns väl redan, men ni fattar vad jag menar), eller något annat ofarligt? Svar nej! De skulle vara minst lika glada över det! Och säkerligen lugnare och en massa andra bra grejer. Jag är uppvuxen med dockor, "Josefin i skolan"-dataspel och "Williams önskestövlar" (TV-programmet), och jag älskade det!


Jag står i alla fall fast vid att min lillebror inte ska få spela CS eller nåt annat krigsspel. Han har inte fått några leksaksvapen av oss i familjen, och inget sådant ska någonsin komma in i vårt hus - end of discussion, good bye, the end.


Krig är våld, död och elände - inte lek.


 

 Är det så här vi vill att barnen ska ha det? Vill vi att någon över huvud taget ska ha det så här?    

 
 
Ingen bild

Keril

21 september 2011 16:30

Alltså Ida, de tre vanligaste sakerna jag gjorde som liten barn var att spela Fotboll, Innebandy (utomhus dock) och lekte krig. Samtidigt så är de spel jag spelat mest, förutom WoW, FPS-spel från serierna Call of Duty och Battlefield. Visst är det hämskt när barn drabbas på riktigt, men det är lek, och en person som leker krig eller spelar krigsspel blir inte aggresivare. Just sayin!

Ida

23 september 2011 00:15

Who knows? Nej, men seriously. Jag tycker det är fel med leksaksvapen, jag gillar det inte.

Barnen som leker med vapen kanske inte blir aggresivare - iaf inte alla. Men hur som haver, så känns det inte riktigt kul med leksaksvapen, som är så verklighetstrogna och hela den där skiten. Men ja :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 20 mars 2015 03:19

                  Äntligen har jag gått Ben Lomond! Har länge varit på min Att Göra I Queenstown-lista, men eftersom det är en hel dags tur dit och tillbaka har jag aldrig kunnat göra det för jag antingen jobbat tider som hindrat det eller...

Av Ida - 14 mars 2015 03:27


  Hittade en länk om Queenstown. Tyckte den beskrev denna stad på ett ganska bra sätt. Hoppas länken funkar --> http://www.stayatbase.com/blog/18-reasons-why-queenstown-is-the-best-place-on-earth     ...

Av Ida - 11 mars 2015 10:29

Har precis ätit kiwi. Är inte kannibal, jag lovar. Innan, i Sverige, var kiwi för mig naturligtvis en frukt. Nu känns det först och främst som en "local"/lokalbo, en person från Nya Zeeland. De kallas ju "Kiwis". Och om nåt är "kiwi", så är det nya z...

Av Ida - 9 mars 2015 10:52

Nåt man tydligt lägger märke till är att jobblivet inte är samma här som i Sverige. I Sverige har man som "undersåte" mer att säga till om, vi kan lättare säga emot eller rent av kaxa mot vår chef utan att lida minsta av det. Känner att det är både b...

Av Ida - 9 mars 2015 10:43

En väldigt intressant insider-information jag kan dela med mig av från jobbet på restaurangen är att när chefskockarna eller chefen och nån utomstående viktig person (ex. en leverantör) på restaurangen där jag jobbar (Pier 19) behöver prata allvar me...

www.google.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Presentation


Välkomna till mig - en äventyrslysten läkarstudent med en vilja av stål och ett glatt humör. Just det, Ida heter jag ifall det undgått någon.

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards